חופשה במלטה - ביקור במדינה קטנה וקרובה לאיטליה


הסיבה שלנו לכתוב על ביקור במלטה נעוץ בעובדה שהיא נמצאת קרוב לאיטליה, אפשר לנסוע על מעבורת לסיציליה וגם לרומא, מרחק הנסיעה לסיציליה אורכת כשעה וחצי ולרומא כשעתיים, ניתן לעלות עם רכב על המעבורת ולהגיע לאיטליה.
באופן לגמרי ספונטני וכדי לקחת מעט אוויר עלינו על טיסה של חברת ראיינאייר למלטה, העלות בחודש דצמבר 2021 עמד כל 292 שח כולל תיק גם, טרולי ושמירת מושב בטיסה הלוך וגם חזור.

נחתנו בשדה תעופה היחיד שנמצא על האי, הזמנו מונית ישירות בשדה התעופה מחברת המוניות, העלות 20 אירו.
המדינה מורכבת משלושה איים, שניים קטנים ועוד אחד עיקרי, שכל אורכו הוא 27 ק"מ ורוחבו 14 ק"מ, מספר האזרחים עמוד על כ 400,000 אזרחים ועוד כ 100,000 מהגרים, כך שסה"כ יש במדינה כחצי מליון אנשים. מלטה הפכה למדינה עצמאית רק בשנת 1964, זה הגיע רק לאחר כמאתים שנה של שלטון בריטי שהשאיר שם למזכרת את הנסיעה בצד שמאל ואת ההגה ברכב מצד ימין.

 

עיקר הבסיס הכלכלי של המדינה הוא התיירות, לפני פרוץ הקורונה היו עוגנות באי אוניות ענק עם נופשים מכל העולם, הם היו מציפים את האי וגורמים לפקקים גדולים, אך אנחנו נהננו מהשקט היחסי, הרחובות היו עם מעט תושבים כמעט ללא תיירים בכלל, כך גם המוזיאונים המעטים, חנויות הבגדים, בתי הקפה והמסעדות.

 

הנסיעה במונית למלון ארכה כ 20 דקות, הזמנו מלון באזור סנט ג'וליאן, האזור מאופיין באזורי בילוי, מסעדות, קניונים והכל נמצא קרוב.הזמנו לינה במלון ויואלי גולדן טוליפ, חדר ליחיד עלה 600 שח ל 4 לילות כולל ארוחת בוקר. מלון צנוע של *4 עם ארוחת בוקר בעלת בופה עשיר, חדר כושר, בריכה פנימית ועוד.

כבר עם הגיענו למלון התמקמנו בחדרים, ויצאנו לבדוק את איכות הפיצה באי, אחרי הליכה קצרה נכנסנו למסעדת Napol Eat, מסעדת פיצה מהירה, פיצה אישית שעשויה בתנור אבן איטלקי ואיכותי, המשכנו לטייל באזור אשר גם בשעה מאוחרת עדיין היה שוקק ומלא צעירים מקומיים שיצאו לבלות בעיר, לרקוד, לשתות ולהנות.

למחרת יצאנו עם מדירכת תיירים אישית, ממליץ בחום להזמין מדריך תיירים מקומי. היא הגיעה אלינו למלון בשעה שקבענו איתה, אספה אותנו ברכבה וכך טיילנו איתה כל היום, היא סיפרה לנו על המדינה, היסטוריה, הווה, מה כדאי ומה לא כדאי לעשות ולראות בטיול שכזה. נסענו לעיר הביר שנקראת וואלטה, שם נמצא גם הפרלמנט עם 68 חברי הכנסת שבו, משרדי ממשלה כמו משרד החוץ, הרווחה, האוצר, בית המשפט העליון ועוד. בעיר תמצאו גם מוזיאונים, כנסיה עתיקה, חנויות, מסעדות, בתי קפה ועוד אתרים שכיף לבקר בהם, כמו גם תצפיות על הנמל ושאר האיזורים בעיר.

אחרי טיול בעיר וישיבה לארוחת פיצה מהירה, עלינו חזרה על הרכב ונסענו כ 15 דקות לעיר מדינה, עיר מימי הביניים, היא הייתה העיר בירה באותם ימים, עד אשר הבינו תושבי האי שם מותקפים מהים ולכן כדאי שהאבירים יעברו למצודות שנמצאות לאורכו של הים כדי להגן מתוקפנות של עמים, שבטים וממלכות אחרות, במדינה נכנסנו לקנסיה מאוד עתיקה, וגם טיילנו ברחובות העיר, שם גם ראינו אזכור לשוק משי יהודי, חלק מתושבי האי הוותיקים הגיעו גם ממדינות ערב כמו מרוקו ולוב בשל קרבתם לאי.

העיר מדינה אפשר לצאת מחוץ לחומות העיר וללכת מרחק קצר, להגיע לעיר רבאט, בעיר זו היו העניים שלא יכלו להרשות לעצמם לגור בעיר מדינה, היום המקום עובר שיפוץ מאסיבי, הבתים צבעוניים ומאוד נעים ונחמד לטייל בו ברגל.

במלטה יש אוטובוס תיירים פתוח, כמו גם אוטובוס תיירים עתיק וצבעוני, אנחנו וויתרנו ושפוט טיילנו ברגל, או עם נהגים של חברת BOLT שזה כמו UBER, לכן כדאי להתקין את האפליקציה כבר מישראל או עם הנחיתה במלון, כמו כן גם עליתי על אוטובוס ברחבי העיר, נסיעה לכל כיוון עולה 1.5 אירו לאדם, אפשר לרכוש כרטיס משולם מראש או לשלם לנהג.

נסיעה על מעבורת ממלטה לסיציליה ובחזרה עולה כ 40 אירו לאדם, כולל רכב יעלה כ 80 אירו, ניתן לבצע זאת באותו היום או כמה ימים אחרי, ניתן להזמין ישירות אונליין.
המסעדות על האי מתאפיינות באוכל איטלקי כמו פיצות, פסטה וגם במאכלי ים, כמובן שניתן למצוא את הרשתות הגדולות והמוכרות כמו מקדונלדס, בורגר קינג וגם את סטארבאקס.

מקומות מומלצים:
מוזיאון האומנות – מציג מגוון קטן אבל מאוד מעניין של תמונות וחפצי אומנות ישנים ונדירים.
העיר ואלטה – רחובות, מסעדות, חנויות ועוד
העיר מדינה – עיר מימי הביניים
העיר רבאט – עיר עתיקה, שגם היא מתקופה ימי הביניים
קפה קורדינה – במרכז העיר ואלטה, נקום עם אוכל טעים, עם "צ'יז קייק" שדומה בטעמו לבורקס, עם בצק פריך וגבינת ריקוטה. טעים מאוד! ניתן לאכול ברחבה הגדולה, רק היזהו מהיונים שרוצות לאכול יחד איתכם.
מסעדה אסיאטית בקרבת המלון – שווה ביקור, יש אפשרות לבחור לשלם לפי אכול יכולתך 25 אירו, או לפי המנות הנבחרות.
מספר 43 – במרכז העיר ואלטה, מסעדה קטנה שמנוהלת ע"י 2 נשים, מכינות סלטים מאוד טעימים ומיוחדים, שווה עציר