מוזיאון הארכיאולוגיה בנאפולי – הכל חוץ ממוזיאון שגרתי

המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי של נאפולי הוא אחד המוזיאונים המפורסמים ביותר בעולם, הידוע באוסף החפצים הרומיים העתיקים שלו. המוזיאון נוסד בסוף המאה ה-18 ומאז הוא מרכז לחקר ארכיאולוגיה קלאסית. המוזיאון הוא ביתו של אוסף מדהים של חפצים מפומפיי והרקולנאום, שתי ערים רומיות עתיקות שנהרסו בהתפרצות הר הוזוב בשנת 79 לספירה.

מיצגים מרשימים מתקופת הרנסנס

חפצים מפומפיי והרקולנאום הם חלק מהחפצים היקרים והייחודיים ביותר באוסף המוזיאון. חפצים אלו מספקים הצצה מרתקת לחיי היומיום של העם הרומי הקדום, ומעניקים לנו הבנה טובה יותר של מנהגיו, אמונותיו ומנהגיו. כמה מהחפצים הבולטים ביותר כוללים ציורי קיר, פסיפסים, פסלים וכלי חרס, כולם מציעים ייצוג חי של החיים בעולם הרומי העתיק. אחד החפצים המרשימים והשמורים ביותר במוזיאון הוא סדרה של ציורי קיר מפומפיי. ציורי קיר אלה הם דוגמה מצוינת לאמנות רומית עתיקה ומתארים סצנות מחיי היומיום, כגון שווקים, גנים ונשפים. הם גם מקור חשוב למידע על החברה הרומית העתיקה, שכן הם מספקים תיעוד חזותי של הלבוש, האוכל והיבטים תרבותיים אחרים של התקופה.

חפץ משמעותי נוסף מפומפיי הוא סדרה של פסלים המתארים אלים ואלות רומיים. פסלים אלו הם חלק חשוב מהמסורת הדתית הרומית, והם מספקים תובנה מרתקת לגבי האמונות והמנהגים של הדת הרומית העתיקה. כמה מהפסלים הבולטים ביותר כוללים את אלה של ונוס, אלת האהבה, ויופיטר, מלך האלים.

מיצגים שמתארים את החיים לפני התפרצות הר וזוב

בנוסף לחפצים אלה, במוזיאון הארכיאולוגי הלאומי של נאפולי יש גם אוסף נרחב של חפצים מהרקולנאום, עיר רומית עתיקה נוספת שנהרסה בהתפרצות הר הוזוב. חפצים אלה מספקים הצצה דומה לחיי היומיום של העם הרומי הקדום, ומעניקים לנו הבנה טובה יותר של המנהגים, האמונות והמנהגים שלהם. כמה מהחפצים הבולטים ביותר מהרקולנאום כוללים סדרה של פסלי ברונזה ושיש, כמו גם אוסף של חפצים יומיומיים כגון כלי חרס, כלי זכוכית ותכשיטים. המוזיאון מציג גם מספר ייצוגים של הרס פומפיי והרקולנאום. ייצוגים אלו הם תזכורת חשובה לכוחו של הטבע ולהשלכות ההרסניות של התפרצויות געשיות. כמה מהייצוגים הבולטים ביותר של הרס פומפיי והרקולנאום כוללים ציורים ופסלים המתארים את המוות והחורבן הלוהטים שפקדו את הערים העתיקות הללו.

אינטימיות היא לא מילה גסה

בחלק האחרון של המוזיאון מוצג חדר סודי  שנקרא "גבניטו סדרטו" זהו חדר שיש בו אוסף של ציורים אירוטים שמסמלים סצנה מעידן של מתירנות מינית רבה ביותר שהייתה נהוגה במאה ה-18. בהתחלה נאסר והוסתר חלק זה, לאחר מכן הותר לצפייה לציבור הרחב.

 

ולבסוף

המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי של נאפולי הוא ביקור חובה לכל מי שמתעניין בהיסטוריה ובתרבות הרומית העתיקה. אוסף החפצים שלה מפומפיי והרקולנאום מספק הצצה מרתקת לחיי היומיום של העם הרומי הקדום, והייצוגים שלו על הרס הערים הללו הם תזכורת מפוכחת לכוחו של הטבע. בין אם אתה היסטוריון, ארכיאולוג או פשוט חובב אמנות עתיקה, המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי של נאפולי הוא בטוח חוויה בלתי נשכחת.